Δευτέρα, 31 Οκτωβρίου 2011

Τεράστιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα Τ.Ε.Ι. στη λειτουργία τους


Πρώην Ειδικού Γραμματέα του Τεχνολογικού Τομέα της Ανωτάτης Εκπαίδευσης 
Του Καθηγητή Δ.Π.Θ. Κωνσταντίνου Σούτσα
Με πρόσφατη εγκύκλιο του προς τα Τεχνολογικά Ιδρύματα το ΥΠΔΒΜ ζήτησε από τις διοικήσεις των Ιδρυμάτων και από τους εκπαιδευτικούς την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών με αναθέσεις μαθημάτων πέραν του προβλεπόμενου ωραρίου
"ώστε να καλυφθεί το τεράστιο έλλειμμα που δημιούργησαν οι μειωμένες πιστώσεις που διατέθηκαν φέτος για την πρόσληψη έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού .Θα πρέπει να τονιστεί ότι σε σχέση με τις περσινές πιστώσεις υπάρχει μια μείωση της τάξης του 60% κατά μέσο όρο. "
Το Υπουργείο Παιδείας στηρίζεται, με τη λογική αυτή, στο ότι η λειτουργία των Ιδρυμάτων επαφίεται στον πατριωτισμό του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού τους. Ποιού εκπαιδευτικού προσωπικού άραγε όταν αυτό έχει καταρρακωθεί από τις συνεχείς άστοχες θεσμικές ρυθμίσεις που λειτουργούν συνολικά εις βάρος της Τεχνολογικής εκπαίδευσης της χώρας μας και όταν ο συνολικός αριθμός του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού μειώνεται κάθε χρόνο με γεωμετρική πρόοδο χωρίς να προχωρούν νέες προκηρύξεις θέσεων και διορισμοί. Με τον διορισμό 51 νέων μελών Ε.Π. που πρόκειται να υλοποιηθούν δεν λύνεται το πρόβλημα του ελλιπούς αριθμού εκπαιδευτικών των Τ.Ε.Ι. Δεν αποτελεί δικαιολογία το ότι δεν υπάρχουν άλλοι εκλεγμένοι καθηγητές για να διοριστούν, διότι εδώ και χρόνια λιμνάζουν στο Υπουργείο αιτήσεις Τμημάτων για προκηρύξεις νέων θέσεων, οι οποίες ουδέποτε προχώρησαν και πιστεύω ότι ποτέ δεν θα προχωρήσουν αν δεν ξεκαθαριστεί η άποψη του ΥΠΔΒΜ για το ρόλο και μέλλον το Τεχνολογικών Ιδρυμάτων.
Ενδεχομένως το Υπουργείο την περίοδο αυτή να ασχολείται με το θέμα της εκλογής των νέων οργάνων διοίκησης θέλοντας να αποδείξει ότι ο νέος νόμος εφαρμόζεται. Είναι όμως αυτό το πρόβλημα που ταλανίζει σήμερα τα Ιδρύματα;
Δεν λαμβάνει υπόψη του το ΥΠΕΔΒ ότι το ωράριο διδασκαλίας του εκπαιδευτικού προσωπικού των Τ.Ε.Ι. είναι ήδη επιβαρυμένο καθόσον οι καθηγητές καλούνται να διδάξουν από 10 έως 16 ώρες εβδομαδιαίως ανάλογα με τη βαθμίδα στην οποία ανήκουν. Επιπλέον με τη μονή εισαγωγή από φέτος των φοιτητών, οι καθηγητές υποχρεούνται κατά το προσεχές εαρινό εξάμηνο να διδάξουν με το ανωτέρω ωράριο νέα μαθήματα , πράγμα που πρακτικά σημαίνει ότι ένας καθηγητής εφαρμογών θα πρέπει να καλύψει σε ένα ακαδημαϊκό έτος 32 ώρες με διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα τα οποία το πιθανότερο δεν γνωρίζει. Εξάλλου η εντολή του Υπουργείου για σπάσιμο των εργαστηρίων σε ομάδες των 25 φοιτητών και όχι σε 15 όπως κατά κανόνα συμβαίνει μέχρι σήμερα , πέραν των όποιων κινδύνων δημιουργεί για την ασφάλεια τόσο των εκπαιδευτικών όσο και για των φοιτητών, δεν λαμβάνει υπόψη ότι οι υποδομές των περισσοτέρων εργαστηρίων δεν μπορούν να καλύψουν την ταυτόχρονη εκπαίδευση τόσο μεγάλου αριθμού φοιτητών. Η δημιουργία λίστας αναμονής για να μπορέσει ο φοιτητής να πραγματοποιήσει το εργαστηριακό μέρος των μαθημάτων του, οδηγεί τα Ιδρύματα σε δεκαετίες πίσω, θεωρείται εκπαιδευτικά απαράδεκτη και υποβαθμίζει το επίπεδο της εκπαίδευσης .
Αντί το Υπουργείο να στέλνει εγκυκλίους , υποδεικνύοντας στα Ιδρύματα τους όρους αποτελεσματικής λειτουργίας τους, όφειλε και οφείλει να διασφαλίσει , παρά τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, τις ελάχιστες εκείνες προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη και παραγωγική λειτουργία των Τ.Ε.Ι. , αλλά ταυτόχρονα να διατηρήσει και το υψηλό επίπεδο σπουδών των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων , το οποίο δεν διασφαλίζεται με την ανωτέρω εγκύκλιο δεδομένου του ότι παρακαλεί τους καθηγητές να διδάξουν γενικώς και αορίστως επί πλέον μαθήματα πέραν του στενού γνωστικού τους αντικειμένου ή της εξειδίκευσής τους . Που άραγε ο τίτλος του νέου θεσμικού πλαισίου περί διασφάλισης της ποιότητας των σπουδών στην ανωτάτη εκπαίδευση ανταποκρίνεται στα τεκταινόμενα σήμερα στον χώρο των Τ.Ε.Ι.;
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από την ηγεσία του ΥΠΔΒΜ ότι ο χώρος των Τ.Ε.Ι. δεν ενδείκνυται για πειραματισμούς και για αλόγιστους χωροταξικούς σχεδιασμούς που όπως ακούγεται είναι ήδη έτοιμοι στο συρτάρι της κ. Υπουργού, δημιουργώντας ένα αίσθημα ανασφάλειας και αναταραχής στα Ιδρύματα αλλά και στα μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού τους . Δεν θα πρέπει να επικρατήσει, στην όποια χωροταξική κατανομή σχεδιάζεται, η λογική του κουρέματος των Ιδρυμάτων. Κουρεύοντας τα Ιδρύματα είναι σαν να κουρεύεται το μέλλον της χώρας μας και αυτό δεν επιτρέπεται σε κανέναν να το κάνει από όποια θεσμική θέση και αν κατέχει. Αν επικαλεστείτε κ. Υπουργέ τον εξορθολογισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αφήστε τα Ιδρύματα να αποφασίσουν από μόνα τους για το μέλλον τους και μην αποφασίσετε, όπως πέρυσι, την αναστολή λειτουργίας Τμημάτων με την αναστολή εισαγωγής νέων εισακτέων και μάλιστα με κριτήρια τα οποία αμφισβητήθηκαν έντονα από την ακαδημαϊκή κοινότητα.
Τέλος, αν όπως κατά καιρούς επικαλείται η ηγεσία του ΥΠΔΒΜ θεωρεί ότι τα Τεχνολογικά Ιδρύματα αποτελούν μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, ας φροντίσει να διασφαλίσει τόσο τους όρους λειτουργίας τους αλλά και να δώσει επί τέλους διέξοδο στους αποφοίτους τους με τη ρύθμιση του μείζονος θέματος των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων. Εξ άλλου την προεργασία για την επίλυση του θέματος αυτού την είχε ήδη κληρονομήσει από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία και το μόνο που όφειλε ήταν να τα προωθήσει για την έκδοση των αντίστοιχων Προεδρικών Διαταγμάτων που ήταν ήδη έτοιμα . Μάλλον στο θέμα αυτό συνειδητά κωλυσιέργησε πιεζόμενη από τις γνωστές συντεχνίες, όπως αναφέρει κατά καιρούς και ο πρώην Πρόεδρος της Βουλής κ. Κακλαμάνης, που χρόνια τώρα λυσσομανούν όταν έρχεται το θέμα της επίλυσης αυτού του προβλήματος. Αν θέλετε κ. Υπουργέ να κάνετε ελκυστικά τα Τεχνολογικά Ιδρύματα εφοδιάστε τα με τα απαραίτητα επαγγελματικά δικαιώματα. Αλλιώς όσο και αν οι «ηρωικοί εκπαιδευτικοί », όπως εσείς τους αποκαλέσατε πρόσφατα, προσπαθούν για τη βελτίωση του επιπέδου σπουδών, το ουσιαστικό αποτέλεσμα θα είναι η περαιτέρω απαξίωση των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου